Crisis, what crisis?

Grap uit Athene: “Ik ging naar de pinautomaat om mijn dagelijkse 50 euro te pinnen, maar ik had geen geld meer.”

image

Snap je hem niet? 50 euro per dag is 1500 euro per maand, en de meeste Grieken verdienen een stuk minder dan dat.

De ouders van mijn collega bijvoorbeeld, moeten samen van 1 pensioentje leven, van 380 euro per maand. Onder de voorgestelde maatregelen van de EU, zou dat nog maar 350 euro worden – misschien dat je dan beter begrijpt waarom Griekenland massaal NEE heeft gestemd. Maar “elk nadeel hep ze voordeel”, zei onze Nederlandse filosoof Cruyff al, en dat zou nu betekenen dat ze nog maar 7 dagen in de rij hoeft te staan.

Ondertussen gaat het dagelijkse leven hier min of meer gewoon door. Het bijzondere is dat Griekenland ineens massaal is overgestapt op betalen met plastic – tot twee weken geleden was het vooral nog een cash economie. Mijn koffiezaakje op de hoek klaagde dat iedereen met 50 euro wil betalen, maar ze heeft in elk geval nog business: de “kafenion” is het centrum van het sociale leven in Griekenland, en life must go on.

Alhoewel: de meeste mensen op straat staan te wachten voor de banken en de pinautomaten. Keurig te wachten moet ik zeggen: beleefd, en zonder te klagen. Na 2500 jaar van strijd tegen de Perzen, de Turken, de Venetianen en elkaar, zijn de Grieken nu ineens verenigd in hun ellende. 

En opmerkelijk positief, tot dusver. Ik hou jullie op de hoogte.

Geef een reactie

