Door de bank genomen

imagesBanken zijn maar voor twee dingen goed: ze kunnen geld opslaan tot je het nodig hebt – en als je het dan nodig hebt, moeten ze het weer teruggeven.

Soms gaat het andersom, dat je het eerder nodig hebt dan je wou, en dan mogen ze het aan je uitlenen. Vooruit, dat is dan drie. En oke vier, geef ik ook toe: ze kunnen betalingsverkeer gemakkelijker maken, want als je iedere keer met zo’n zak goudstukken over straat moet (of in het vliegtuig) wordt dat ook vervelend.

Griekse banken zijn inmiddels bij mij op alle vier de punten door het ijs gezakt. Wat mij betreft mogen ze dus nu allemaal opgeheven worden. Hops, failliet met die krengen.

Het geld in bewaring geven bleek al lastig toen ik een rekening kwam openen. Je zou zeggen dat geld achterlaten het makkelijkste zou moeten zijn van de vier punten, maar dat viel tegen. De eerste bank wou niet eens meewerken, de tweede wou dan eventueel mijn geld wel accepteren, maar pas na overhandiging van een stapel papier ter waarde van een half tropisch bos en een serie handtekeningen waar ik nu nog kramp van heb.

(Het kan nog erger met die handtekeningen, weet ik inmiddels: bij de ΔΕΗ, het lokale electriciteitsbedrijf mocht ik maar liefst VIJF kopien ondertekenen. Wat is er mis met doorslagen? En waarom in vredesnaam vijf? Je hebt het toch verdikke net allemaal in de computer zitten inkloppen?)

Geld opnemen bleek ook al niet mee te vallen, toen ik bij de Ikea stond. Alhoewel het geld op mijn rekening stond mocht ik het niet pinnen; en ik mocht het ook al niet uit de ATM halen. De oplossing: de helft uit de ATM, en de andere helft PIN aan de kassa. Het moet verdorie ook niet gekker worden. Ik heb al vaak genoeg bij kassa’s gestaan met een pin die weigerde omdat ik geen geld had, en dat is erg genoeg – maar dat het er op staat en dat je het lekker toch niet krijgt, dat is toch wel het toppunt.

(Ook daar kan het nog erger. Ik heb nog een tijdje van een Curacaose rekening moeten leven, en dan ben je dus afhankelijk van een Curacaose server die regelmatig omvalt. Rond een uur of 7 Curacaose tijd, na de lunch in Griekenland dus, komt er dan iemand die dat kreng weer een schop geeft en dan kan ik weer pinnen, maar dat is af en toe behoorlijk frustrerend aan de kassa. Onvoldoende saldo? Nee, onvoldoende IT, malaka.)

Maar het kan nog gekker.

Ok, dus ze doen lullig met geld opslaan, en nog lulliger met geld weer afstaan – daar kan ik nog inkomen. Maar geld overmaken, daar zijn banken toch goed in? Zou je zeggen?

Dus ik ging op pad met drie papiertjes met overboekingen. De eerste was binnen Griekenland, de tweede was naar Nederland, en de derde na Curacao. Een uur later beende ik stampvoetend weer weg, met slechts 1 geslaagde transactie.

De Curacaose transactie kostte 60 euro, en daar kon ik niet onderuit. Ik moet nog zien dat het gaat lukken, want het kostte ze een uur om alles uit te zoeken en dan moest ik ze ook nog in het Frans te woord staan.

De Nederlandse transactie heb ik maar niet gedaan: die kostte 15 euro en 10 werkdagen. Wat de PIEP? Ik breng het volgende keer zelf wel.

En met de Griekse transactie was dat inderdaad de beste oplossing: zelf brengen. Ja meneer, we kunnen het overmaken, maar dan rekenen we commissie. Kunt u het niet zelf storten? JAHA, maar dan moet ik weer met die zak goudstukken over straat, en daar had ik geen zin in.

Uiteindelijk heb ik dat dus toch maar gedaan. Het mooiste is nog dat die kashandelingen een bank klauwen met geld kosten omdat er dan een jongedame achter de balie moet zitten; geld overmaken zou veel goedkoper moeten zijn, maar de Griekse banken geloven nog niet zo in samenwerking.

De anarchisten hier weten er wel wat op: bij elke nationale feestdag organiseren die wat relletjes, en dan gaat er ook steevast een bank in de fik.

Het is hier bijna 1 mei: ik heb mijn bivakmuts en lucifers vast klaargelegd. Eurobank? In de Eurofik!

Een Reactie op “Door de bank genomen

  1. Frustratie…. ik heb zo’n “goede” relatie met mijn bank, dat ik vrees dat ze mij op een mooie dag in hun veiligheidssas zullen laten verstikken.

Geef een reactie

