Thuis

Dinsdag overviel het me ineens, terwijl ik landde in Athene: ik ben weer thuis.

Drukte in Athene

Drukte in Athene

Thuis is waar je woont. Thuis is ook: waar je vrienden zijn. En soms is thuiskomen vooral een gevoel: de plek waar je graag bent.

Alhoewel ik hier nog maar twee weken woon, had ik dat gevoel ineens heel sterk. En dat na twee dagen van meetings in vier talen in Brussel, waarbij mijn koffer zoek raakte op het vliegveld Kloten (what’s in a name), waarbij ik de ene dag om 4 uur ’s ochtends opstond en de volgende dag pas om middernacht aan kwam, vermoeiende maar ook spannende dagen: ik had zo maar doodop en chagrijnig kunnen zijn.

Maar dat alles viel van me af toen ik het vliegtuig uit stapte en wist: ik ben weer thuis. Zelfs toen ik met de nachtbus mijn halte miste waardoor ik 25 minuten met koffer en laptop moest lopen, verdween dat gevoel niet. Ik voelde: ik weet de weg, ik voel me hier goed.

Voorlopig zijn er hier veel dingen die me blij maken. Olijfbomen en sinaasappelstruiken op straat. Lekker eten (want alle eten is lekker hier, lijkt het wel). Naar het werk met de metro (geen autogezeur meer). Hardwerkende en professionele collega’s die ook tijd hebben voor een grapje. Gezelligheid in restaurants en bars (want crisis of geen crisis, Grieken genieten van het leven). Maar ook: het drukke verkeer, de volle stad, de bussen, taxi’s en trolleys, ruime keuze in de winkels, een heerlijke maaltijd voor een paar euro (oh, lekker eten had ik al genoemd), de geur van gyros en souvlaki op elke straathoek (wacht…)

En er is veel dat ik nog moet ontdekken: er zijn hier zo veel theaters, er is muziek, opera en ballet, musea, sport… Genoeg te zien en te doen, lijkt me. Genoeg te genieten.

Ik zal het nodig hebben de komende maanden, dat thuisgevoel, want ik ga een hoop reizen, en ik hoop nog vaak thuis te komen. Dat betekent dat ik nog veel vrienden moet proberen te maken, en daarvoor zal ik de taal nog een stuk beter moeten leren. Ik zal nog meer moeten integreren, onderdeel worden van het leven, ontdekken wat “thuis” is voor mijn nieuwe vrienden hier.

Ik zou het bijna jammer gaan vinden dat ik de komende maanden veel op reis ga, maar een deel van die trips is naar Nederland en Curacao, waar ik mijn familie en vrienden weer kan zien – en dat is ook een beetje thuis.

Ik kom er aan. Tot gauw!

Geef een reactie

