Nog even wennen

ΜpoyntegoyinGrieken doen bij voorkeur alles net even anders. Dat merk je ook in de taal: ja is nee en nee is ochi; kalimera is goedemorgen, kalinichta is goede avond en Chatzidaki is een heel gewone achternaam; de huidige minister van infrastructuur heet zelfs Kotsis Chatzidakis.

(Nee, natuurlijk mag je niet om namen lachen. Maar misschien hebben de Engelsen ook wel eens grappen gemaakt over onze Wim Cock.)

Het is niet alleen de taal, maar ze vinden het ook nodig om als enige op aarde het Griekse alfabet te gebruiken. Dat lijkt op het onze, maar het is subtiel anders; de ν spreek je uit als n, de η is een i, en de β is een v. Ons woord “alfabet” komt van de Griekse letters alfa en beta, maar dat spreek je dus eigenlijk uit als “alfavet”. Je moet het maar weten.

Ze zijn hier nogal trots op die taal – misschien dat ze daarom hier zo vreselijk veel papier produceren.  Voor elk papiertje heb je bovendien nog veel meer papier nodig: een kopie van je paspoort, je geboorteakte, je huurcontract, een waterrekening, en natuurlijk je ΑΦΜ nummer (wat je natuurlijk ook alleen krijgt op vertoon van je paspoort, geboorteakte… etc.)

Zo begin ik vrijwel elke dag met een wandeling naar 1 van de vele instanties die deze mooie stad rijk is. De εφορία (belasting) en de ΚΕΠ (centrum voor burgerzaken) ken ik al aardig en binnenkort mag ik ook proberen de OAEE te bestormen. Daarnaast kostte het ruim een uur om een bankrekening te krijgen, en toen ik die eenmaal had vond mijn opdrachtgever dat ik ook nog een rekening bij een andere bank nodig had. Papier, meer papier en nog meer papier dus.

Met al dat gewandel word ik wel in hoog tempo topfit (en laten we eerlijk zijn, dat kon geen kwaad). Athene heeft gelukkig een uitstekend klimaat in februari; het is overdag een graad of 15 en meestal droog, dus dat loopt een stuk lekkerder dan het natte Nederland of het hete Curacao.

Zo is er dus wel eens een hobbeltje, of dat nou een heuvel, een papierberg of een taalbarriere is, maar alles bij elkaar voel ik me hier prima thuis.

Ik integreer aardig: ik heb een Grieks baardje, een Grieks kapsel en inmidddels ook een Griekse schrijfwijze van mijn naam: volgens de belastingdienst heet ik “Μπουντεγουίν Ρεντεκερ”. Blijkbaar moet ook Griekenland nog even aan mij wennen.

Geef een reactie

