Hub Hub, Logistiek

We hebben weer een relletje.

Minister El Hakim was op vakantie in Libanon en sprak daar met onder andere een containerbedrijf, en meldde dat in de media alsof hij in zn eentje een geweldige deal had gesloten; de oppositie (bij monde van Omayra Leeflang) reageerde daarop met de melding dat hij gesproken had met een bedrijf dat betrokken was bij wapenhandel.

Helaas zegt dit vooral iets over het nivo waarop hier zowel politiek als oppositie gevoerd wordt. Over de gebakken lucht van Hakim kan je genoeg zeggen, maar de reactie van Leeflang is helaas weer eens matig geinformeerd, oppervlakkig en vooral niet inhoudelijk.

CMA CGM (het bedrijf waar Hakim mee sprak) is een grote en bonafide logistieke organisatie, met ook  – om maar wat te noemen – een vertegenwoordiging op Curacao. Helaas krijgen ook zij wel eens met dit soort zaken te maken. Als je jaarlijks miljoenen containers vervoert, dan moet je niet gek opkijken dat er af en toe wat anders in zit dan de papieren aangeven. Zo vervoert de KLM ook wel eens cocaine en er komt ook wel eens iets uit de Curacaose haven waar we liever niet over praten.

Interessanter is de vraag waarover Hakim dan precies gesproken heeft met CMA. Wat kan hij bieden aan zo’n groot internationaal bedrijf? We zijn al opgenomen in hun shipping lines, maar kunnen we een hub-functie vervullen?

Even om de verhoudingen te schetsen: CMA CGM verscheept wekelijks meer containers dan Curacao in een jaar. Ook in de regio is Curacao een heel klein spelertje vergeleken bij bij voorbeeld Puerto Rico, Miami of Caracas, dus het is bepaald niet de meest voor de hand liggende keus voor een hub. Dat hoeft niet zo erg te zijn, er is blijkbaar ruimte voor groei. Maar dan moet je wel weten hoe je dat aanpakt.

Wat dus niet werkt, is om op de bonnefooi met een willekeurig bedrijf te praten en te vragen wanneer ze naar Curacao komen. Zij willen weten: wat kan ik daarmee verdienen?

Dat verdienen kan op allerlei manieren. Goed geschoolde arbeidskrachten zorgen voor snel laden en lossen, en tijd is geld. Voordelige brandstofprijzen maken het aantrekkelijk om bij te tanken; een goede infrastructuur  is ook een sterk pluspunt, en een moderne containeroverslag is altijd prettig.

Dat hebben we dus allemaal niet, op Curacao.

En dus bestaat er al een jaar of tien een masterplan voor “Curacao als Logistieke Hub”, waarin aandacht wordt geschonken aan al die punten en nog veel meer. En dus gebeurt er al tien jaar niet veel meer dan vergaderen, nadenken, tegenwerken en plannen afschieten.

De acties van Hakim gaan het niet redden, maar de partij van mevrouw Leeflang heeft er de afgelopen jaren ook geen fluit aan gedaan.

Jammer. Want dit zijn zaken die niet alleen de Curacaose economie een boost kunnen geven, maar die ook de kosten van het levensonderhoud naar beneden kunnen brengen. Als de haven wat meer investeert, beter functioneert en minder idiote kosten hanteert, gaan de prijzen van alle geimporteerde goederen ineens een stuk omlaag (en alles wordt hier geimporteerd).

Dus Hakim heeft mijn steun als hij aan die Hub-functie wil werken. Doen. Gister nog, graag.

Maar dan wel in de goede volgorde.

Verbeter de haven, of beter, bouw een nieuwe. Zorg voor betere faciliteiten op de airport. Werk aan de infrastructuur ertussen. Start een logistieke opleiding. Doe al die dingen waar al zo lang over gepraat wordt.

Logistiek is de kunst om het juiste product op het juiste moment op de juiste plaats te krijgen. Die Hub dus, op Curacao. En graag gisteren – maar als dat niet lukt, kunnen we er dan vandaag aan beginnen?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s