Vlag en wimpel

Ik heb het dit jaar maar eens niet gevierd.

De Fransen hebben hun Quatorze Juillet, de Amerikanen Independence day: Curacao heeft zelfs twee dagen om te vieren. Dit weekend was het Dia di Bandera, de dag van de vlag.

Het is een mooie vlag, daar niet van: blauw-geel-blauw voor lucht, strand en zee, twee witte sterren voor de twee eilanden. Een prima vlag: interessanter dan dat saaie rood-wit-blauw waar half Europa mee loopt, kleurrijker dan de oude vlag van de Antillen die sind oktober in de prullenbak ligt, een vlag voor alle eilanders. Dit jaar vraag ik me echter af wat we nou precies vieren.

Antillianen zijn trots op hun eiland op een manier die je pas begrijpt wanneer je hier bent of woont. Het is niet alleen de zon en de zee, het is ook de eigen cultuur en alles wat daar mee samen hangt.

Mensen hier nemen tijd voor elkaar. Misschien omdat de klok hier minder dwingend is, misschien omdat je op straat niet staat te klappertanden, misschien omdat je in een kleine gemeenschap op elkaar aan bent gewezen. Het voelt in elk geval als een warm bad voor wie hier woont; wie naar Nederland verhuist, voelt de kou op meer dan een manier.

Ik vier dat elke dag een beetje – maar de vlag staat nu ook voor een aantal zaken waar ik me niet thuis bij voel.

In oktober zijn de Antillen opgeheven, en dat had een nieuw begin voor Curacao moeten zijn. Weg met de schulden, een eerste voorzichtige streep onder een stukje geschiedenis. Helaas trad tegelijk een nieuwe regering aan die juist alle fouten uit het verleden lijkt te herhalen. Na driekwart jaar onderweg nieuw land Curacao, is er vooral herrie geweest: over de naam van een school, over de snoepreisjes van de premier, over de 80/20 regel. Ruzie tussen de partijen uit de coalitie, ruzie met de overige partijen, ruzie met de Centrale Bank. Onfrisse verhalen, onfrisse plannen.

Dit weekend werden twee nieuwe plannen bekend die tekenend zijn voor de situatie. Het eerste is de nieuwe huisstijl voor de overheid: bepaald geen prioriteit, tussen alle vragen over zorg, onderwijs en infrastructuur. De tweede is nog kwalijker: regeringspartij Pueblo Soberano (“soeverein volk”) heeft aangekondigd naar onafhankelijkheid te streven.

Dat PS-voorzitter Wiels dat wil, is geen verrassing; het past in het plaatje van wij tegen zij, maar het is een plan waar verder niemand op zit te wachten, zo bleek in een referendum een aantal jaar geleden. We zijn er niet klaar voor, het biedt ook geen voordelen.

Zo gaat het al een jaar: nutteloze plannen, en plannen die de verschillen groter maken, niet kleiner. Een land kan op zich nog wel zonder regering (zo blijkt in Belgie), maar deze mensen helpen Curacao van de wal in de sloot. Geheel in stijl werd Dia di Bandera dit haar gevierd met een extra parlementaire zitting met maar liefst twee keer het volkslied, en halverwege nog maar eens een patriottistisch gedicht. Je kunt je afvragen: wie probeer je daarmee te overtuigen? Waarom hebben ze dat nodig?

En dus deed ik dit jaar maar eens niet mee met het vlagvertoon. Geen vlag op mijn auto, geen blauwgele kleding.

Ik wacht wel een jaartje. Binnenkort valt de regering over hun eigen politiek van verdeel en heers of worden ze gevloerd door hun eigen vieze spelletjes. Het is bijna onvermijdelijk: als de recente geschiedenis van Curacao iets leert, is dat dit soort regeringen het niet lang volhoudt.

Mochten Schotte en Wiels alsnog besluiten de mouwen op te stropen en echt te gaan regeren voor iedereen, dan gaat de vlag alsnog uit. Dan zing ik stilletjes het volkslied en vier ik in een hoekje mijn eigen Dia di Bandera.

In de tussentijd werk ik gewoon nog even door. Er is namelijk nog genoeg te doen op dit mooie eiland.

Geef een reactie

