Nederlandstalig

Je moet het de PVV nageven: ze hebben aandacht voor de werkelijke problemen in Nederland.

Een commissie van wijze mannen heeft zich gebogen over de kredietcrisis, het fileprobleem en de multiculturele samenleving. Na een uitgebreide analyse, subcommissies en multilaterale overlegorganen is er nu een oplossing gevonden waar iedereen zich in kan vinden.

Zelfs ik moet toegeven dat het plan briljant is in zijn eenvoud.

Wat, zo moet de commissie zich hebben afgevraagd, wat is nu de werkelijke oorzaak van alle ellende? Wat moeten we doen om het tij te keren, om de zorg en het onderwijs weer vlot te trekken, om de schappen bij de Albert Heijn weer vol en de parkeerterreinen van Saab leeg te krijgen?

Het simpele antwoord: meer Nederlandstalige muziek op Radio 2.

Toen ik het las, sloeg ik me voor het hoofd: natuurlijk. Dat we daar niet eerder opgekomen waren. Het ei van Columbus. Een brede coalitie van CDA, VVD en SP kon zich er meteen in vinden, ramden er een wetsontwerp doorheen, en nu is Nederland gered; we kunnen weer gerust slapen.

Nou ja, bijna. Ik heb wel nog een paar vragen namelijk.

Ten eerste: hoe tellen we een nummer als “Watskeburt”? Beschouwen we “Props voor de Heist Rockah en de watskeburt / Watskebizzy bizzle rob robber” als Nederlandstalig? En hoe zit dat met “Let’s get Spanish”? Ik neem aan dat het nummer van Blof met de Counting Crows voor 50 procent telt; nummers van “De Kast” zijn in het Fries en mogen (geheel terecht) nooit meer gedraaid worden. Maar wat doen we met de Vlaamse nummers van Raymond van het Groenewoud (eigenlijk een Nederlander)?

Enfin, dat is voer voor de beleidsmakers; dat zal ongetwijfeld in de punten en de komma’s van de wet staan.

De tweede vraag is belangrijker. Jaarlijks stelt Radio 2 een absoluut gedrocht samen in de vorm van de “Top 2000 aller tijden” (danki Jesse). Stel je nou voor he, stel je nou toch voor dat die niet aan het vereiste aantal Nederlandstalige nummers komt, kunnen we die dan definitief afschaffen? Als dat lukt, overweeg ik zelfs weer terug naar Nederland te herremigreren.

De derde vraag is: als we op Radio 2 meer kwaliteitsmuziek van Jan Smit, Frans Bauer, Wolter Kroes en andere poëten krijgen, kunnen we dat dan verbannen van de andere zenders? Lijkt me niet meer dan reëel, en dan kan ik weer veilig naar 3FM luisteren.

Met dat alles lijkt me de zaak in kannen en kruiken. De opleving van de economie die hier uit volgt, gaat Nederland volledig uit het financiële moeras trekken, Nederlanders, Medelanders en Anderlanders zullen de rug rechten en zich als een man/vrouw achter de nieuwe zender scharen en een nieuwe culturele samenleving vormen, auto’s gaan weer rijden, leraren gaan onderwijzen en de politie gaat boeven vangen. Alles komt goed.

Ik ben al een programma aan het samenstellen voor het eerste uurtje Nieuwe Radio 2: we beginnen met Trafassi (Wasmachine), gaan verder met Diverse Sauzen (Chillen op de Antillen), en via de Raggende Mannen (heb je al genoeg poep in je hoofd) sluiten we af met een medley van Ali B.

Overigens ga ik zelf niet luisteren. Muziek selecteer ik namelijk op kwaliteit en inhoud, niet op taal of kleur.

Een Reactie op “Nederlandstalig

  1. *PVV-stemmer-modus on*:
    Het is de top 2000, niet de top 1000.

    Verder leuk stukje, al valt ’t me van de VVD en CDA nog wel meer tegen.

Geef een reactie

