Airco

Er is een tweedeling op Curacao waar we het niet zo vaak over hebben. Het gaat eens een keer niet over blank en zwart, of arm en rijk.

Het gaat eens niet over politiek, over ziekenhuizen over de centrale bank, maar het houdt ons wel dagelijks bezig. De vraag hoe koud de airco moet staan, is namelijk belangrijker dan wat dan ook.

Kleine gradaties blijken een groot verschil te kunnen maken. Ik mag zelf graag werken bij een temperatuur van 25 graden; 24 voelt al fris, en als ik binnen kwam bij de collega die vroeger zijn airco op 21 zette, trok ik eerst een bontmuts en schaatsen aan.

Ook leuk: één airconditioning voor een grotere ruimte, of zelfs een hele afdeling. Als ik klaag over de warmte, heeft mijn collega S. ijspegels aan zijn neus hangen, domweg omdat hij in de straal van de koude lucht zit, en ik twee meter daarnaast.

Andersom was het bij een grote klant, waar de airco voor een hele afdeling van 50 man geplaatst was in het hok naast de testruimte. Ik had daar permanent een trui liggen; ondanks dat heb ik zelden zo efficient en economisch getest. Elke paar minuten warmde ik mijn handen aan de warme lucht van mijn laptop, maar het hielp weinig. Ik geef eerlijk toe: misschien is er wel eens een bugje blijven zitten als mijn hersens niet meer functioneerden door het klapperen van mijn tanden.

Ik begrijp nooit zo goed dat sommige Nederlanders hun koude landje verlaten voor een tropisch eiland, en vervolgens hier in de vrieskist kruipen. Ik weet zelfs iemand die graag in de airco onder een deken slaapt: warme voeten en een koel hoofd. Dat is natuurlijk prima, maar dan wil ik ook niks horen over je energierekening.

Samen werken in een airco is al lastig genoeg als je het niet eens kan worden over de temperatuur, maar samen slapen is nog een veel grotere uitdaging. Doen we een fan of een airco? Lig jij links of rechts? Wie warmt wie op? Lastig. Bij het kiezen van een huis moet je hier niet letten op een tuin op het zuiden, maar op een slaapkamerraam op het oosten. Als je een beetje op een heuvel woont en de avondwind door je lakens kan laten blazen, scheelt dat een hoop.

In Dubai, waar het nog een stukje warmer kan worden dan hier, hebben ze de grootste indoor skibaan ter wereld, maar aan dat soort gekkigheid doen wij niet mee. Er is ooit wel een schaatsbaan geweest, maar dat was geen succes. Gelukkig zijn we het hier met zijn allen over één ding eens: ijs hoort in de rum-cola, niet in de sloot.

2 Reacties op “Airco

  1. Over energieverspilling gesproken: terwijl het buiten 50 graden is, wordt de skibaan van Dubai afgekoeld naar -3 graden zodat je er lekker kan skien. Midden in die skibaan staat een chaletje waar je op het terrasje lekkere koffie en warme chocolade kan drinken, lekker warm onder de straalkachels!! (geen geintje)

  2. Het is vaak ook een kwestie van status: als bedrijf laat je zien dat het goed met je gaat als je het kan veroorloven de airco op ijskoud te zetten. PS. die bugjes zijn er nu wel uit 😉

Geef een reactie

