Heen en weer

Het beste weer om terug naar Curacao te vliegen, is natuurlijk stromende regen.

Landen op Schiphol in de mist kan ik niet aanraden. Ik deed het jaren geleden, rond kerst: de temperatuur vlak boven nul, de lucht grijs, mijn stemming rond het nulpunt. Waarom had ik ook al weer mijn warme eiland verlaten?

Naar Nederland vlieg je beter in de zomer, of wat daar bij jullie voor door moet gaan. Zittend in de zon kan je veel beter genieten van de voordelen: familie en vrienden, infrastructuur, winkels vol spullen die je ook daadwerkelijk zou willen hebben.

Je zou bijna gaan denken dat het in Nederland beter is. Een overheid die min of meer functioneert. Wegen waar alleen in de winter gaten in zitten. Ziekenhuizen waar je naar toe kan gaan om beter te worden in plaats van zieker.

En dan is daar, op de dag dat je terugreist, koude, vieze, Hollandse regen. Geweldig. Nog beter is het als je door de file of in een dampende volle trein naar Schiphol kan. Chagrijnige, klagende mensen – en zelf lekker meemopperen. Een uur in de rij staan: zo hoort het.

Dat ik straks ook op Curacao een uur in de rij voor de douane sta is irrelevant. Dat is namelijk in de warmte, en dat is toch net even anders.

Als halve allochtoon mag ik graag over de oceaan heen mopperen. Er is genoeg mis op Curacao gezien door een Nederlandse bril; maar wij op Curacao zien ook een hoop grappigs aan de andere kant.

Ik geef het eerlijk toe, naarmate ik langer op Curacao woon, ga ik sommige scheuren en gaten beter zien. Ik heb in 10 jaar maar weinig verbetering gezien in de positie van de allerarmsten. Ik heb van nabij gezien hoe er politiek gekonkeld wordt, en dat was geen fraai gezicht.

Aan de andere kant, vrijdag op het happy hour onder de palmen, is alles weer vergeten. Er is ook genoeg te genieten; het is niet allemaal beter in Nederland.

Als je iets leert op Curacao, is het om een korte termijn politiek te hanteren. Als je niet hoeft te plannen voor de winter, als je nooit hoeft na te denken hoeveel truien je vandaag aan moet, dan is het ineens veel makkelijker om te leven.

Het nadeel is dat je nauwelijks een afspraak met mensen kan maken voor over twee weken, maar daar staat tegenover dat je vrijwel iedereen kan bellen voor een biertje of een barbecue vanavond.

En dus helpt het als je natregent op vrijdagavond op een Haags plein. Oh ja: sommige dingen zijn echt beter. Die jas heb ik straks weer een tijd niet nodig. Ja, er staat een “tropical wave” gepland voor maandag (lees: veel regen), maar maandag is nog zo ver weg. Er komt nog minimaal een hele zondag voor maandag. Maandag, bestaat dat eigenlijk wel?

Soms helpt een knipoog, en soms moet je even een oogje dichtknijpen. Ook in de regen.

Geef een reactie

