De oude stempel

Weg met die OV-chipflop: ik wil mijn strippenkaart terug.

Het was zo’n mooi systeem. Heel Nederland verdeeld in zones: het toppunt van vakjes denken. Blijf je in je hokje dan kost dat 2 strippen; ga je wat verder, dan betaal je meer. Grenzen verleggen is altijd duurder.

Ik hou wel van het openbaar vervoer. De auto is leuk, maar rustig je krantje lezen in de trein is ook wel erg prettig. Dan moet je natuurlijk wel een zitplaats hebben, en die zijn zeldzaam in de spits; maar je bespaart je de sores van parkeren en tanken, en dat scheelt weer in hart- en vaatziekten.

Nederland is gezegend met prachtig openbaar vervoer. De bussen gaan nog tot laat, de treinen regelmatig, de trams krijgen voorrang en vallen maar zelden om. Op af en toe een stakinkje na loopt het gesmeerd.

Wie nu begint te steigeren en gaat roepen dat het allemaal vreselijk is, raad ik aan eens een trein te nemen in zeg wat Canada, waar de trein tussen Toronto en Vancouver een paar jaar geleden 3 keer per week ging. Toen ik daar vertraging had, was het meteen 8 uur, niks 8 minuten.

Ga maar eens zoeken wat de busroutes op Curacao zijn. Of probeer in andere landen eens een bushokje te vinden. De Nederlandse hokjes zijn misschien kapotgehufterd, maar ze zijn er wel.

Of probeer eens in een Franse provinciestad na 8 uur ’s avonds een bus te nemen. Heel waarschijnlijk hangen er geen bordjes met routetijden, dus mag je in je beste Frans aan een verdwaalde voorbijganger gaan vragen of de bus toevallig 2 uur vertraging heeft, of dat hij morgen pas komt.

Dat alles is ondenkbaar in Nederland, waar de vervoersmaatschappijen zo goed samen werken dat er zelfs al jaren een gezamenlijke routeplanner is. Wij houden van op tijd, en we houden van goed geregeld. Nou is die planner niet perfect; als je denkt naar Den Haag CS te gaan wordt gevraagd of je Hoogkarspel bedoelde, maar het is een mooi stukje werk, en als ie zegt dat je 11 minuten moet lopen, dan zijn dat er ook 11 en niet 10 of 12.

De strippenkaart stelde je in staat om van Maastricht naar Den Helder, en van Appelscha naar Zeewolde te gaan. Niet dat je dat deed, want de trein kon niet (buiten de grote steden) en trouwens, wie wil er in Zeewolde zijn, maar het kon.

Winst voor de reiziger, en overzicht voor de Nederlandse staat, die tenslotte een flink percentage van het OV betaalt. Wij belastingbetalers dus. Of eigenlijk: jullie.

De vervoerders waren minder blij. Het gekozen systeem had namelijk een groot manco: geen directe verkoopcijfers. Busmaatschappijen hadden geen idee waar mensen in of uitstapten, welke routes druk of juist onderbezet waren, of welke routes uberhaupt gewenst waren. De strippenkaarten werden vooral bij de sigarenboer gekocht, en de stempelautomaten gaven wel wat info, maar nooit genoeg.

En dus moest er een electronische kaart komen. In het buitenland draaiden er al vergelijkbare systemen, dus hoe moeilijk kon het zijn. Er werd 300 miljoen euro geinvesteerd, en toen nog wat meer, en nog een beetje, maar toen was er ook een mooie kaart.

De beveiliging is een beetje lek, een beetje handige hacker waardeert thuis zelf zijn kaart op, maar dat mag de pret niet drukken: we weten nu in elk geval hoe hij reist.

De incidentele reiziger wordt het niet makkelijk gemaakt; als je om half negen een tram probeert te pakken kan je geen kaart kopen, want alle verkooppunten zijn ook wegbezuinigd, maar ook dat is geen probleem, want zwartrijden is nog nooit zo makkelijk geweest.

En wie vergeetachtig wordt en af en toe vergeet uit te checken kan ook beter thuis blijven, want dat is een dure hobby tegenwoordig, maar dat scheelt weer plaatsen, van al die mensen op leeftijd die het zich nu niet meer kunnen veroorloven.

Iedereen zal wel blij zijn, maar ik werd een beetje nostalgisch. Nooit meer de “strippencard”, zoals John Cleese dat ooit uitsprak. Geen zones meer; geen stempeltje van een gezellig norse chauffeur. Nooit meer de voldoening van een volle kaart: in plaats daarvan wordt de chipknip leger en leger.

Gelukkig is er nog de trein. Een tastbaar goudgeel kaartje, dat gestempeld wordt door een man in uniform. Enkeltje Schiphol meneer? Goede reis!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s