Het EHEC echec

Ik moet zeggen dat het vanuit Curacao toch een stuk grappiger was.

De moppen over Duitsers die door 11 komkommers verslagen werden, lagen voor de hand en het was ook leuk om grappen te maken over vegetariers, nadat we jaren de opmerkingen over gekke koeienziekte hebben moeten horen. Alhoewel: hebben vegetariers wel gevoel voor humor? Maar dat terzijde.

Maar bij de eerste de beste lunch in Nederland, kreeg ik meteen het advies om de salades te mijden. Inmiddels heb ik gezien dat iedereen dat volgt: de massahysterie heeft weer toegeslagen.

Niks kan je meer eten. Geen tauge, geen komkommers, kip met salmonella en rund met gekke koeienziekte werd al jaren ontraden, vis met dioxine schijnt ook al niet goed te zijn en zelfs radioactief Japans zeewier (“nu met glow-in-the-dark effect!”): het kan niet meer. Een flesje water en een droge boterham, en zelfs daarvan ben ik niet zeker.

Jaren geleden sprak ik een ondernemer die failliet was gegaan na Tsernobyl. Hij had een delicatessenzaak, die ineens geen verse spullen meer kon verkopen toen de berichten over de radioactieve fallout Nederland bereikten. Nou kan je je daar nog iets bij voorstellen, maar ik heb gewoon mn groentjes gegeten en leef nog steeds.

Een paar jaar geleden was er een vergelijkbare heisa over de vogelgriep, daarvoor was het SARS, en nog langer geleden hadden we varkensgriep. Mensen waarvan je dacht (of hoopte) dat ze redelijk weldenkend waren, sloegen ineens om en slaan wartaal uit. Niet op vakantie, hoesten in een mondkapje en niks eten.

Kijk, je moet ergens een grens stellen. Dat je er voor kiest om niet naar Islamabad op vakantie te gaan (“de ultieme survival vakantie”) dat snap ik, en dat je in het licht van AIDS toch maar een regenjasje omhangt: prima. Verstandig. Maar laten we nou niet te neurotisch worden over een beetje diarree zeg.

Ok, er zijn paar Duitsers overleden, en ik weet zeker dat er daar ook mensen heel verdrietig over waren (denk ik), maar er zijn er nog zo’n 81 miljoen over. Dat lijkt me persoonlijk meer dan voldoende.

Zijn er geen zaken waar we ons drukker over moeten maken? Dagelijks kukelen er meer mensen van de trap dan er EHEC krijgen, en ook dat kukelen kan behoorlijk dodelijk zijn, zelfs voor Nederlanders. Toch zie ik weinig mensen stoppen met traplopen. En zelfs als we het alleen over voeding hebben: er zitten wel ergere dingen in je eten dan die paar bacteriën. Wat dacht je van suiker? En heb je enig idee wat zout met je doet? Levensgevaarlijk.

Ik denk dat dat hele nerveuze gedoe wel eens slechter voor je spijsvertering zou kunnen zijn, om van je hart nog maar te zwijgen. Ik denk dat er een waarschuwingssticker moet bij elke krantenkop over EHEC: van dit bericht kan u ernstige koppijn krijgen. Of op alle voedingswaren: eten maakt meer kapot dan je lief is. Of nog beter: van leven ga je dood.

Die paar EHEC bacteriën krijgen mij er niet onder, hoor: ik heb zelf veel dodelijkere. En trouwens, ik hou wel van een beetje spanning. Ober! Mag ik nog wat extra tauge?

Geef een reactie

