Koffietijd

Het gaat dan eindelijk gebeuren: we krijgen een Starbucks.

Toen ik jaren geleden voor het eerst naar Curacao kwam, moest ik een aantal gewoonten afleren. Geen jas meenemen, overdag de autolichten uit laten, en geen koffie meer onderweg.

Ik heb files nooit zo’n probleem gevonden. Onderweg naar je werk heb je een uurtje om wakker te worden, de krant te lezen, en een kopje koffie te drinken. Die koffie haalde ik in Nederland bij een benzinestation, vlak voor de ergste opstopping. Vettig saucijzenbroodje erbij of in geval van nood een stroopwafel, en mijn dag begon weer goed (zij het dieettechnisch niet al te verstandig).

Voor het werk mocht ik regelmatig naar de VS, waar net Starbucks in opkomst was. Dat was een openbaring. Ik had geen idee dat Amerikanen uberhaupt van koffie hielden – niet voor niks heet een slap bakkie in Italie een “Americano”. Wie van slootwater houdt, kan overigens in Amerika nog steeds uitstekend terecht bij Dunkin Donuts; daar hebben ze ook anno 2011 nog ouderwets smerige bagger. Denk aan gerecyclede automatenkoffie – maar dan erger.

Decennia was dat de standaard in de VS maar Starbucks bracht daar verandering in. Ooit was het een verkoper van koffiebonen die gratis koffie weggaf als promotie; het succes begon toen ze de koffie zelf gingen verkopen. Toen ik regelmatig in San Francisco moest zijn was er inmiddels bijna op elke straathoek één; onderweg van hotel naar werk, kwam ik er altijd wel eentje tegen. Veel betere koffie dan wat Nederlandse benzinestations te bieden hadden; echte cappuccino, en Amerikaans grote bekers waar je wel een ochtend mee deed.

Italianen vonden het niks, maar mij beviel het prima. Terug in Nederland was de Shell cappuccino ineens een stuk minder aantrekkelijk, en de automatenkoffie bij sommige klanten was nog erger dan Dunkin Donuts. Ik verlangde naar echte Amerikaanse cappuccino zoals een ander naar sushi of een goeie steak. Gelukkig kwam ik al reizend voor mijn werk soms een Starbucks tegen; Londen kende er een aantal, Munchen en Parijs deden ook mee.

Op Curacao waren ze echter nog niet bekend. Zeker in 2002 was goede koffie nog een uitzondering: ik leefde op Nescafe en heet water, en af en toe een mok met filterkoffie. Maar ook dat went; we leven als mens van de trend. Als je elke dag oploskoffie drinkt, is elke redelijke kop koffie ineens genieten; toen ik later een Senseo overnam, voelde dat als een stukje hemel.

Maar toch. Files heb ik nooit gemist op Curacao, maar die ochtendkoffie en dat momentje van rust in de auto wel. Hoe vaak heb ik niet gefantaseerd over een Starbucks bij Julianadorp? Ik zou ze in mn eentje draaiend hebben gehouden.

Inmiddels is het 2011; we hebben een andere visie op koffie. Nederland kijkt neer op de Senseo, wie geen Nespresso heeft telt niet meer mee. Starbucks is maar heel gewoontjes, de McDonalds van de koffie. Het is dat ze gratis wifi en lekkere koekjes hebben, maar eigenlijk zijn ze niet zo bijzonder. Goede cappuccino is tegenwoordig de norm; zelfs op Curacao kan je een uitstekende bak krijgen. Nog niet bij de benzinestations, en ze hebben ook nog geen saucijzenbroodjes, maar het gaat echt vooruit.

En nu komt er dan eindelijk, 10 jaar te laat, die Starbucks op Curacao. Met Grande, Tall en Venti; frappuccino, mochaccino en alpacino. Ze zijn niet echt meer cool; een beetje Amerikaanse middelmaat tegen een fikse prijs. De plek waar ze beginnen is ook niet ideaal; te ver van waar ik woon en werk, te dicht bij een andere, échte koffie tent.

Ik ga er wel eentje halen natuurlijk, zoals iedereen. Een “grande”, met een deksel, en dan een geschikte file opzoeken. Even een momentje van rust; even ouderwets Amerikaans genieten, op Curacao.

Geef een reactie

