Het einde

Dit is de laatste keer. De laatste blog; misschien dat ik morgen nog iets bijwerk, maar daarna is het toch echt afgelopen.

Niet vrijwillig, niet omdat ik niets meer te zeuren heb, maar omdat zaterdag de grote klap komt. Het is bewezen en nagerekend met de bijbel in de hand, dus dan moet het wel kloppen.

Ergens kijk ik er wel naar uit. Ik vergeet altijd op te letten als er weer eens een einde voorspeld is, en ineens is het dan een paar dagen of maanden later en heb ik het weer gemist. De eerste keer was omstreeks 1980; een klasgenootje vertelde heel stellig dat de wereld de week erna aan zijn einde zou komen. Natuurlijk vergat ik het meteen weer (ik ben altijd te laat); wat er met haar gebeurde is onduidelijk. Ik sluit niet uit dat zij het wel heeft meegemaakt.

De man die het dit keer voorspelt, heeft helaas niet zo’n geweldige score. Hij had het in 1994 al eerder aangekondigd en toen gebeurde het niet (althans, ik kan het me niet herinneren) maar hij heeft het nog eens nagerekend en hij bedoelde eigenlijk 2011.

Dat soort berekeningen, waarbij je er ineens 17 jaar naast zit die ken ik wel. Sommige vrouwen hebben dat met hun leeftijd, sommige priesters hebben dat met koorknaapjes, en zelf zit ik er ook wel eens een paar dagen naast als het gaat om het eind van de maand en mijn geld. Maar toch, ik hoop dat hij het dit keer goed heeft nagerekend. Ik vind het wel spannend.

Overigens is het morgen nog niet echt het eind van de wereld, dat komt pas in oktober (dus ga nog even naar de supermarkt). Zaterdag is de zogeheten “Rapture”: de dag des oordeels, waarbij de ware gelovigen in de hemel worden opgenomen. Ik ben heel benieuwd; als je na het weekend iemand kwijt bent, was het dus een ware Christen. Altijd goed om te weten natuurlijk.

Wie lelijk op hun neus gaan kijken, zijn de mensen die geloven in dat Peruaanse geneuzel dat de wereld pas in 2012 ten einde komt. Ha! Ook iedereen die zich zorgen maakt over het opraken van olie, gas en uranium rond 2050: allemaal onzin. We hebben nog zat tot en met zaterdag (en oktober redden we ook wel).

Ik hoop wel dat Camping zich op de goede bijbel heeft gebaseerd dit keer; volgens de Jehovah getuigen had de wereld al in 1975 moeten eindigen, de Joodse kalender is al ruim voorbij 2011 en Moslims hebben weer eens geluk; die hebben nog een paar eeuwen.

Ik moet wel nog even uitzoeken hoe laat en waar de happening precies gebeurt; ik hoop op een Facebook berichtje uit Nederland of Australie mochten jullie weer eens voorlopen. Ik zorg maar dat ik een goed boek en een lunchpakket bij me hebt, want je weet nooit hoe lang je moet wachten (zeker op Curacao).

Maar ik kijk vooral uit naar zondag, naar de afterparties. Dan zijn we met alle zondaars over: dat wordt feest!

Geef een reactie

