De menselijke maat

Groot nieuws wordt meetbaar als het persoonlijk wordt; klein nieuws wordt groot.

Een berichtje: “overval” is eng genoeg: als je er een gezicht bij hebt, leef je mee. Als je weet wie, of waar, krijgt het vorm.

Vierduizend doden na 9/11 zijn erg, maar een vermiste collega komt minstens zo hard aan. Nieuws over Afghanistan is altijd extra schrikken omdat R. daar gezeten heeft: hij zal toch niet weer…?

Andersom werkt het ook: “Turken” is iets heel anders dan “mijn collega Ahmed”. De Antillen komen veel dichterbij als je er familie of vrienden hebt – en zo is het dus ook met criminaliteit.

Curacao is nog altijd niet verlost van de atrako’s, de overvallen. Een aantal jaar geleden was het heel erg, toen leek het weer wat rustiger te worden, nu zijn ze weer terug. Of is dat alleen maar omdat J. toen werd beroofd, en nu L?

We krijgen helaas ook maar bitter weinig informatie: de politie zwijgt, tenzij ze een keer iemand vangen. En dat gebeurt helaas te weinig, ondanks speciale teams en intensieve samenwerking met de Nederlandse politie.

Jaren geleden nam ik me voor: ik wil niet in angst leven. Als ik denk tralies voor mn raam nodig te hebben, als ik met mn raampje dicht ga rijden, als ik niet meer op plaatsen durf te komen, dan is het tropisch paradijs een gevangenis geworden en dan hoef ik niet meer.

Ik wil niet om me heen kijken voor ik in mijn auto stap. Als ik met iemand meeloop naar de auto wil ik dat doen voor de gezelligheid, niet uit angst. Laat ze elkaar maar neerschieten, dat is best: maar niet mijn vrienden, niet mijn familie.

Wereldwijd denkt iedereen aan Osama en Obama, het grote nieuws van vandaag. Maar ik denk even aan L, die doodsangsten uitstond. Dat is persoonlijk, en dichterbij. Te dichtbij.

Geef een reactie

