Caro-Kann, maar Karo-Cann niet

Taal is krachtig gereedschap. Een raak woord, een mooie zin, een flard tekst kan je laten lachen of huilen, kan je raken in je ziel.

Ik ben een zeurpiet als het gaat om taal, een echte zeikerd. Ik kan niet goed tegen taalfouten (vooral die van mezelf) en lees elke mail graag twee keer door voor hem te versturen.

Dat wil niet zeggen dat het ooit foutloos wordt – ik maak soms gedachtensprongen die niemand kan volgen, heb eigenaardigheden in het gebruik van interpunctie waar echte experts het zuur van krijgen en naarmate de jaren vorderen betrap ik me steeds vaker op fouten met d en dt waar ik zelf van gruwel. Allemaal bekend, maar ik blijf een Pietje Precies.

Schrijven, herschrijven en schrappen dus. PG Wodehouse hing de pagina’s van zijn verhalen aan de muur; hoe beter, hoe hoger. Pas als het hele verhaal boven een bepaalde lijn kwam, was het goed genoeg.

Uiteindelijk moet echter de vorm de functie volgen, of bij schrijfsels: de inhoud. En dan word ik pas echt lastig.

In een roman over een schakende wiskundige las ik iets over de Karo-Cann opening. Dat is erg; zoiets als het nieuwe parfum van Kalvin Clein of de DJ die “CK and the Sunshine Band” aankondigt. Kan niet, mag niet. Au. Doe je huiswerk alsjeblieft.

Geen idee waarom, maar ik heb dat met schaken erger dan met andere onderwerpen. Voetbal over de breedte van het veld in plaats van de lengte zou nog kunnen, maar plaats een schaakbord met een wit veld in de linkeronderhoek en ik loop rood aan. Laserkanonnen in Star Wars moeten kunnen (compleet met “pieuw” geluiden in het luchtledige), maar laat me film met een wereldkampioen zien die in het herdersmat trapt en ik praat nooit meer met je.

Ieder zal hier zn eigen favoriete onderwerp hebben. Wat de een dichterlijke vrijheid noemt, is voor de ander onacceptabel. Ik gok wel dat het iets is waar nerds, en dan vooral mannelijke nerds (bijna een tautologie) last van hebben: IT-nerds het ergste.

Wij houden van zorgvuldig. Leg je netwerk niet goed aan, programmeer je applicatie niet goed, hang de server ondersteboven in het rek, en je hebt een probleem. Schrijf je dus slordig, dan nemen we je niet serieus. Jammer, maar helaas: syntax error in line 7, process terminated. 404 Page not found, status NOK, kthxbye.

Als je niet de moeite neemt om uit te zoeken hoe je Caro-Kann schrijft (of praat over een “Siciliaan met paard f4”), moet ik dan nog geloven dat Petros echt verliefd was op Isolde? Heeft de hoofdpersoon wel echt de partitiestelling bewezen waar het verhaal het over heeft? Gaat hij wel echt dood aan het einde?

Alles staat op losse schroeven, niets is meer zeker. En daarom ga ik deze post nu herlezen, herschrijven, en herzien. Al is het maar een blogpost, je gereedschap moet je met respect behandelen.

Zeikerd.

Geef een reactie

