Aanpassen

“Kunnen jullie weer in Nederland wennen?” Het was een goede vraag van de recruiter, en één waar ik niet zo maar een antwoord op had.

In principe zou de overstap van Curaçao naar Nederland makkelijker moeten zijn voor ons dan andersom – we hebben tenslotte het grootste deel van ons leven in Nederland gewoond. We hebben vrienden hier, we spreken de taal, we kennen het eten.

Toen we naar Curaçao kwamen 5 jaar geleden, was dat heel anders. Behalve wat mensen op de duikschool kenden we niemand en het verschil tussen Tera Kora en Piska Kora (de ene is een wijk, de ander een vis) wisten we ook nog niet.

Soms waren het wildvreemden die ons het beste hielpen. De directeur van een IT bedrijf die zei: ik heb geen baan voor je, maar ga eens praten bij Capaz Consulting, een goeie vriend van me. De onbekende die me een sleepkabel gaf toen ik langs de kant van de weg stond.

Soms werden de onbekenden vrienden, en soms verhuisden vrienden weer naar Nederland en werden weer onbekenden. Wat dat betreft leer je ook zaken zelf op te lossen, snel te schakelen en weer nieuwe vrienden te maken. Ook dat hoort erbij.

Één ding is in elk geval anders: er wordt gevochten om me in te mogen lijven, en ik krijg zelfs bloemen en flessen champagne kado van potentiële werkgevers. Dat was toen ook wel anders: zeker toen we nog niet konden vertellen wanneer we zouden komen, waren alle bedrijven sympathiek, maar afhoudend.

Natuurlijk wordt het wennen; er zijn veel zaken veranderd, en wij ook. Maar als we iets geleerd hebben in de afgelopen 5 jaar, dan is het dat je soms gewoon even geduld moet hebben en kijken hoe het allemaal loopt. Niet eisen dat het op jouw manier gebeurt, maar even leren van hoe de rest het doet.

Je kan een mens wel uit de Antillen halen, maar je haalt de Antillen nooit meer uit de mens. Gelukkig.

Geef een reactie

