Naar huis


Netherlands</p><p>Windmill</p><p>Sheep</p><p>Leidschendam</p><p>Cornwerd Friesland</p><p>WilsveenArne Bevaart is een vriend en ex-collega die al een aantal jaren in
Dubai woont; op het moment van deze blog was dat Singapore. Zijn eigen site is tegenwoordig WaarIsMijnKoffer.com.

Hoi Arne,

Ben jij nog naar huis geweest met Kerst?

Ik krijg de vraag regelmatig. Soms begrijp ik hem echt niet, en soms wil ik hem niet begrijpen; want als mensen dat vragen bedoelen ze met “naar huis”: naar Nederland. Maar mijn huis staat hier op Curaçao, net zoals het jouwe in Singapore staat. Ik voel me hier thuis, mijn vrienden wonen hier, mijn werk is hier en de banden met Nederland worden alleen maar kleiner en kleiner.

Vorig jaar ben ik wel even op en neer geweest, en ik had er al spijt van voordat ik geland was. Ja hoor, het is leuk om je familie en vrienden weer te zien, maar moet dat per se zo koud zijn? Waarom is er altijd mist op Schiphol? Het is niet zo vreemd dat tickets naar Curaçao een stuk duurder zijn dan omgekeerd – niemand wil in Nederland zijn met de kerst. En terecht.

Als je toch kan kiezen tussen palmbomen met lichtjes of een denneboom zonder naalden, wat kies je dan? Tussen een wit strand of een modderige kerst (vorig jaar was voor het eerst in 20 jaar weer een witte kerst, en dat duurde precies een dag)? Tussen kalkoen met je schoonmoeder of een barbecue op het strand? Ik heb geen idee wat jij dit jaar gedaan hebt, maar ik ben maar es thuis gebleven – op Curaçao dus.

Antillianen houden van kleur en lichtjes, en dat zie je extra goed rond kerstmis. Iedereen versiert zn huis met de meest kleurige, knipperende en foute lichtjes. Het is niet abnormaal voor mensen om een energierekening te hebben in december die zo’n 50-100 euro hoger ligt dan normaal – maar dan hebben ze wel een dak vol met knipperende kersmannen en ezels, en een voortuin die er uit ziet als een gemiddelde kermisattractie in Leiden met 3 oktober.

Ik doe er zelf van harte aan mee, al heb ik de kardinale fout gemaakt de verlichting vooral binnen op te hangen. Zo win ik natuurlijk nooit de eerste prijs (het electriciteitsbedrijf looft een jaar gratis stroom uit voor de “mooiste” tuin – de slimmerds), maar goed. Je gaat je wel afvragen waarom je je mooiste lichtjes buiten moet hangen: is het dan toch vooral om indruk te maken op de buren?

Kerst is hier vooral ook een tijd van schoon schip maken. Nederlanders hebben een voorjaarsschoonmaak, maar wij hebben geen voorjaar; en dus doen we dat voor de feestdagen. Je verft je huis weer eens, alles wordt grondig schoongemaakt, je gaat naar de kapper, en alles in huis wat het niet doet wordt eindelijk eens gemaakt.

Een van de dingen waar je als makamba in het begin aan moet wennen, is dat er altijd iets is dat niet werkt, en vaak ook om onverklaarbare redenen. Ik heb bijvoorbeeld een tijd geen stroom gehad in een deel van mijn huis. Soms start mijn auto niet, en op mijn televisie ontbrak op een gegeven moment meer dan de helft van de kanalen (vooral de interessante). Dat hoort een beetje bij de Cariben, en dat accepteer je. Zo niet, dan zit je binnen een half jaar in een
gekkenhuis.

Als je stroom uitvalt in het huis, dan verleg je dus gewoon een verlengsnoer. Grote kans dat het morgen allemaal weer wel werkt, dus waarom zou je moeite doen? Na een aantal dagen kwam ik erachter dat het allemaal wel werkte als ik de wasmachine buiten aanzette. Bizar, maar niet onmogelijk, op de Antillen. En vervolgens blijkt daar prima mee te leven – pas toen de rest ook uitviel heb ik maar eens een electricien gebeld (en die had het hele probleem binnen een uur opgelost).

Antillianen regelen dat soort dingen dus allemaal in de laatste maand van het jaar. Ik sprak met iemand van de lokale kabelmaatschappij: mensen gaan pas in december zeuren dat hun televisie het niet doet, en als de reparateurs dan vragen hoe lang ze het probleem al hadden, dan blijkt dat vaak al maanden te spelen. Maar met kerst moet alles in orde zijn, en dus ga je dan eindelijk eens klagen.

Vanaf kerst begint ook weer het vuurwerk. In Singapore is een forse Chinese gemeenschap, en dus denk jij misschien dat je wel wat van vuurwerk weet, maar vergeet het maar: hier gebeurt het echt. Het voordeel is namelijk dat alles mag. Het kan niet hard en groot genoeg zijn, en natuurlijk heeft vuurwerk met veel kleur en geknipper de voorkeur, net als de kerstlichtjes. De eerste keer dat ik hier oud en nieuw meemaakte dacht ik dat de derde wereldoorlog was uitgebroken – en ik kom uit Den Haag, dus ik ben echt wel wat gewend.

Dus nee, ik ga nog niet naar Nederland. Ik heb ook niet zo veel haast om terug te keren naar een land waar mensen moskeeën en kerken in de brand steken en waar een een hele bevolkingsgroep met de nek aan wordt gekeken voor de gestoorde actie van één waanzinige. Nou ja, bevolkingsgroep? Turken en Marokkanen worden vaak op een hoop gegooid, maar het enige dat ze gemeenschappelijk hebben is dat hun vaders of grootvaders naar Nederland zijn
gehaald voor de klusjes die onze vaders niet wilden doen.

De taal is anders. De cultuur is anders. Het eten is anders. Hun religie? Er zijn ook Marokkaanse joden en Turkse christenen, toch? En was er niet iets van vrijheid van godsdienst, in Nederland? Of gaat het dan toch om huidskleur? Maar dan lopen jij en ik ook gevaar, met onze door de tropen gebruinde gezichten.

Ik hoop dat iedereen “tolerantie” hoog op het lijstje met goede voornemens zet. Misschien kom ik dan weer eens “naar huis”, volgend jaar.

Groetjes,

Boudewijn

Geef een reactie

